Jag har overlevt min forsta skolvecka i Frankrike!

Och jag ar mycket stolt over mig sjalv.
Som enda svensken pa skolan blir man snabbt kand bland alla elever haha...
Internatet var verkligen jattefint! Det ar helt nybyggt och allting kanns nytt och modernt. I varje rum finns tre sangar, tre garderober som gar att lasa, tre skrivbord med hyllor over, ett badrum med dusch och tva handfat (toaletter finns i korridoren utanfor) och tva stora fonster. Rumman har en rod fondvagg vid sangarna och resten av vaggarna ar vita.
Jag fick dela rum med tva fickor (Clarisse, och Violenn) som gar i Seconde (alltsa en arskurs under mig). De ar jattetrevliga men det ar lite jobbigt att vi inte gar i samma klass eftersom vi da inte har lektoner samtidigt... Sa pa mandag ska jag byta rum sa att jag kommer bo med tva tjejer som heter Flora och Marina och som gar i min klass. De ar jattesnalla och har lovat att hjalpa mig med det jag inte forstar - sa det kanns jattebra! Och sa kan jag hjalpa de med engelskan.
Pa morgonen vacks man kl.7 av personalan pa internatet. Sedan klar men pa sig och gar ner och ater frukost i matsalen. Till frukost kan man valja mellan yoghurt, flingor, thé, juice, mjolk och baguetter.
Sedan ska alla vara ute fran internatet kl halv 8. Efter det ar det skola som galler (som tidigast borjar man kl.8).
Forsta dagen var jattejobbig! Jag hade ingen aning om vart jag skulle ha lektion eftersom jag inte hade ngt schema, jag hittade ingenstans och jag kande ingen i min klass. Men allt gick bra tillslut.
Vi ar 27 elever i min klass - 17 tjejer och 10 killar. Alla ar jattetrevliga och valdigt hjalpsamma! :)
Jag har blivit valdig bra kompis med tva tjejer i klassen som heter Camille och Audrey. De ar supersnalla och hjalper mig med det jag inte forstar. I skolan antecknar alla nastan allting som lararen sager, och det ar jattesvart for mig att hanga med sa jag far skriva av mina kompisars anteckningar! Det ar jattebra for da lar jag mig att stava ocksa! ;)
Vi ater lunch ungefar vid halv 1 varje dag och maten ar ofttast jattegod. Men far forst ta en forratt (oftast finns det tva olika alternativ) sedan en tallrik med kott, fisk eller liknande och darefter en tallrik med nagot sort tillbehor. Och det basta av allt ar att vi far efterratt varje dag! :) Det kan tillexempel vara glass, yoghurt, chokladmousse, munkar osv osv. Dessutom far man alltid baguette till maten och ibland finns det frukt ocksa.
Det ar valdigt olika med vilka tider man slutar, men det ar oftast sena dagar... (Pa fredagar slutar jag halv 6!)
Efter att vi har slutat ar det overvakad laxlasning alla dagar utom onsdag och fredag och efter det ar det middag kl.7 som ar lika god som lunchen.
Efter middagen kan man titta pa tv i uppehallsrummet eller sa kan man bara umgas med alla som bor pa internatet.

Jag har jattesvart pa alla lektioner utom engelskan dar jag ar battre an resten av klassen. Har i Frankrike ar matten, kemin och biologin pa en mycket hogre niva an i Svergie, sa jag fattar nastan ingenting. Men det ar skitsamma! Och franskalaktionerna ar inte sa latta de heller, Voltaire och hans Candide forfoljer mig aven har i frankrike...

Igar hade jag EPS (idrott) for forsta gangen och sjalvklart borjar vi med att ha ett trevligt beeptest! Vi var tva klasser som hade idrott samtidigt (vilket ar ungefar 60 elever). Det var bara 8-10 personer som kunde gora testet samtidigt vilket innebar att resten av eleverna kollade pa nar man sprang. Jattekul att ha en publik pa 50-52 elever nar man springer tills man stupar... Men det gick ratt bra iaf.

Nej nu far jag snart kramp i fingrarna av att skriva sa jag tror det ar dags att avsluta min lilla berattelse om livet pa en fransk internatskola. ;)
Jag vet att jag inte har berattat om min vardfamilj an, men det kommer!

Ja just det! Det glomde jag saga! Pa onsdagarna borjar jag inte forran 12.30 eftersom jag inte har nagot LV2 (sprak). Jag kommer darfor aka hem fran internatet pa tisdagskvallen och sova hos varfamiljen. Pa sa satt far jag en lang och harlig sovmorgon iaf 1 gang i veckan! :D Det kanns super!

PUSS! ♥

Kommentarer
Postat av: Emelie

Hej gumman..
Läste din blogg och tänkte på hur mycket jag saknar dig ett brev är på väg... Det är mycket i skolan just nu... Nästa vecka är det praktik längtar jätte mycket... Nu ska jag gå och plugga till mitt matte prov jag har i morgon!
Vi hörs älskar dig puss:)

2007-09-13 @ 17:49:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0