Lite mer om mitt kommande Frankrikeår

Så, jag tyckte det var dags att berätta lite mer om vad det är som egentligen väntar mig efter sommarlovet. Därmed kommer här ett långt inlägg om just detta - mitt år i Frankrike!

Antagligen kommer jag flyga ner i slutet av augusti till Genève som ligger väldigt nära min stad Evian-Les-Bains. Läsåret börjar den 4:e september i Frankrike, men jag tycker det känns skönt att åka ner lite tidigare så att jag hinner lära känna min värdfamilj och omgivningarna i Evian. Dessutom tror jag att det är bra att ha "landat" lite innan skolan börjar...

Min värdfamilj bor högst upp i Evian-Les-Bains i ett litet område med tio hus. De tycker alla om att åka skidor vilket känns jättekul eftersom jag själv har ett gediget skidåkarintresse! I min värdfamilj finns fyra barn - 12, 16, 19 och 20 år gamla. Tjejen som är 16 år har precis gått ut seconde och ska börja i première (den franska motsvarigheten till tvåan, där jag alltså ska gå). Eftersom hon, liksom jag, går scientifique (naturvetenskaplig linje) så är det mycket möjligt att jag kommer hamna i hennes klass. Det är i alla fall vad jag hoppas på! Utöver fyra barn har min värdfamilj även två katter, två fåglar och två sköldpaddor - det kanske kan vara en tröst om saknaden av mina två hundar blir alltför stor... ;)

Som jag tidigare nämnt har jag ännu bara pratat med min värdmamma via mail. Men jag tycker redan att hon verkar supertrevlig!

Vad gäller skolan jag ska gå i så ligger även den i Evian. Anna de Noaille, som skolan heter, har ungefär 750 elever, ligger precis vid vattnet, har en stor idrottsförening (yey!), lediga lördagar samt ett alldeles nybyggt internat. Skolan ligger ju som sagt också i Alperna - med möjlighet till skidåkning. Kan det bli bättre, undrar jag?

Ju mer jag tänker, pratar om och funderar på det här året, desto mer längtar jag ner till Frankrike! Paristräffen, med alla andra svenska ungdomar som också deltar i programmet "Ett år i Frankrike", kommer givetvis bli en av höjdpunkterna!

Imorgon ska jag svara på det senaste mailet från min värdfamilj. Det känns lite smått osäkert att skriva mail på franska, så det tar ju lite längre tid än att skriva ett vanligt mail... Min värdmamma har lovat att skicka kort på familjen , så jag hoppas på att snart få ett nästa mail!

Ojojoj, jag skulle kunna fortsätta att skriva i all oändlighet men det är nog inte så roligt att läsa hehe... Så jag avslutar här med lite bilder på skolan och internatet!

         
Skolbyggnaden           Internatet                       Skolområdet

Nej nu måste jag nog tänka på att sova snart, ska upp tidigt imorn och spela tennis... Bonne nuit!

Kommentarer
Postat av: Emma Lundgren

guuud va fint din skola ser ut (: helt underbart. så sjukt avundsjuk på dig med att du redan fått din värdfamilj :D inte jag ,... );

2007-06-10 @ 10:14:01
Postat av: Susanna

Taack!
Jaa jag är jätteglad för min placering! =)
Håller tummarna för att du snart får veta värdfamiljen! :P
Kram

2007-06-10 @ 12:30:23
URL: http://susannnna.blogg.se
Postat av: Mulki

Du kommer ha så roligt! Allt verkar perfekt!
:D

2007-06-10 @ 21:15:33
Postat av: Susanna

Jag hoppas det! :D
Men det kommer säkert kännas ganska jobbigt i början när man typ inte fattar någonting... och det blir nog rätt så många missförstånd kan jag tänka mig! ;)

2007-06-10 @ 21:27:52
URL: http://susannnna.blogg.se
Postat av: Linn

Hoppas att du får det sjuuukt kul, sanna! verkar väldigt roligt! Jag vill också....!

2007-06-11 @ 22:28:25
URL: http://arledal.blogg.se
Postat av: Linn

Hoppas att du får det sjuuukt kul, sanna! verkar väldigt roligt! Jag vill också....!

2007-06-11 @ 22:28:39
URL: http://arledal.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0